Tunelul misterios din inima Bucegilor. Ce secrete ascunde?

0
tunelul din bugegi

Views: 24

În Munții Bucegi se află un simbol al ambițiilor pierdute ale României de la începutul secolului XX – Tunelul Izvor. Un proiect grandios, transformat într-un mister acoperit de uitare, teorii conspiraționiste și legende tulburătoare.

Ambiția de la care a pornit totul

La începutul anilor 1900, România se afla într-un proces accelerat de modernizare. Proiecte grandioase, precum Casa Poporului sau fabrica de diamante, erau dovezi ale dorinței de progres. În acest context, autoritățile au planificat extinderea liniei ferate Târgoviște – Pietroșnița, cu un tronson strategic de 40 de kilometri, incluzând construcția unui tunel spectaculos de aproximativ 6 kilometri sub Masivul Bucegi.

Proiectul, susținut de Regele Ferdinand, viza facilitarea transportului dintre Sinaia și Moreni, cu scopuri atât economice, cât și militare. Tunelul Izvor trebuia să fie o arteră vitală pentru transportul rapid de resurse și trupe, într-un context geopolitic tot mai tensionat.

Punct strategig în război

Construcția tunelului a încēput în 1913, din două direcții: Sinaia și Moroieni. Punctul de străpungere de la Sinaia a fost stabilit pe Platoul Izvor, lângă cimitirul orașului, loc care a devenit ulterior epicentrul multor legende. Totuși, izbucnirea Primului Război Mondial în 1914 a oprit brusc lucrările. Deși s-au realizat doar 100 de metri de galerie, proiectul a fost abandonat complet până în 1932.

Reluat sporadic în 1938, în pragul celui de-Al Doilea Război Mondial, tunelul a redevenit un punct strategic. În perioada ocupației naziste, aproximativ 2000 de muncitori – germani, ruși, cehi, unguri și bulgari – inclusiv prizonieri de război, au fost mobilizați pentru continuarea lucrărilor în condiții extreme. Chiar și așa, doar 480 de metri din tunel au fost finalizați, dintre care 100 de metri betonați pe partea dâmbovițeană. După război, proiectul a fost abandonat definitiv.

Misterele care învăluie tunelul din Bucegi

Tunelul Izvor nu este doar o relicvă arhitectonică, ci și o sursă nesfârșită de teorii conspiraționiste și legende. Localnicii povestesc despre o locomotivă unicat abandonată în interior și despre rămășițele a peste 100 de muncitori care ar fi pierit în circumstanțe neelucidate. Alte zvonuri sugerează că, în 1985, echipe ale Securității ar fi detonat intrarea pentru a ascunde urmele unor execuții masive comise de naziști.

Arhitectul Dan Nițescu, specialist în infrastructură militară, susține că tunelul ar fi avut un rol strategic esențial, nu doar pentru transportul de persoane, ci și ca rută alternativă de aprovizionare cu petrol în cazul unor bombardamente asupra Văii Prahovei.

O relicvă uitată, o poartă către necunoscut

Astăzi, Tunelul Izvor este o fantomă a ceea ce putea fi odată un simbol al progresului. Intrarea sa este betonată, iar accesul este imposibil pentru public. Totuși, curioșii continuă să fie atrași de misterul său, iar legenda tunelului trăiește mai departe în poveștile localnicilor și ale pasionaților de istorie ocultă.

Tunelul Izvor rămâne un martor tăcut al ambițiilor frânte, al visurilor neterminate și al secretelor pe care istoria preferă să le ascundă în întunericul stâncilor Bucegilor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *